telefon z uruchomioną aplikacją HomeGirl na tle miasta nocą

12 kwietnia 2025
HomeGirl – aplikacja mobilna, która pozwala kobietom czuć się bezpieczniej

To, co lubimy najbardziej w naszej pracy, to możliwość realnego wpływu na otaczający nas świat. Kiedy dowiedzieliśmy się, że fundacja IT Girls poszukuje zespołu do realizacji ich nowego projektu, nie wahaliśmy się przez chwilę. Poznaj historię aplikacji mobilnej HomeGirl, która pozwala kobietom czuć się bezpieczniej. Została ona zaprojektowana przez SEXEDPL, fundację IT Girls i agencję Brain ze wsparciem Ubera. Za dobór odpowiednich rozwiązań technicznych, development, testy, wydanie i serwis aplikacji odpowiada zespół UniqSoft. Co ważne, to dla nas pierwszy etap całego projektu, ponieważ po oficjalnym starcie zarządzamy infrastrukturą aplikacji i zapewniamy jej ciągłość działania.

Za ideą projektu stoją statystyki z badań przeprowadzonych przez fundację Sexed.pl. Według ich raportu „Imprezowa mapa Polski”, aż 78 procent osób doświadczyło lub było świadkiem przemocy seksualnej podczas spotkań towarzyskich. Kobiety nie czują się bezpiecznie wracając do domów. Nie tylko z imprez, ale też z pracy czy aktywności fizycznych. Częstą praktyką jest dzwonienie lub pisanie do kogoś bliskiego lub przynajmniej udawanie kontaktu z kimś innym, ponieważ w nocy nie zawsze jest możliwe połączenie się z kimś. Odpowiedzią na to jest aplikacja HomeGirl.

Aplikacja HomeGirl uruchomiona na telefonie iPhone

Oferuje ona trzy kluczowe funkcje:

  1. Możliwość wykonania połączenia głosowego do losowej HomeGirl, która odbierze połączenie.
  2. Pisanie wiadomości tekstowych do dziewczyny, która podejmie rozmowę.
  3. Mapa zagrożeń, gdzie można rejestrować zaobserwowane niebezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo użytkowniczek aplikacji

Kluczowym elementem bezpieczeństwa jest weryfikacja tożsamości użytkowniczek. Odbywa się ona we współpracy z platformą Authologic, z wykorzystaniem aplikacji mObywatel oraz eDO App. Co ważne, dane pobrane z dokumentów nie są nigdzie zapisywane. Po rozpoznaniu płci aplikacja pozwala na korzystanie z pełni jej funkcjonalności lub nie. Po wyjściu z ekranu weryfikacyjnego dane są porzucane bez zapisywania. Tworzymy więc społeczność kobiet, gdzie mogą się one czuć bezpieczniej.

Planując warstwę techniczną aplikacji, zależało nam na jak największym bezpieczeństwie komunikacji. Stosujemy tutaj rozwiązania do zabezpieczenia zarówno rozmów tekstowych, jak i głosowych:

  • Do obsługi połączeń głosowych stosujemy szyfrowanie end-to-end z wykorzystaniem kluczy przechowywanych w bezpiecznej pamięci telefonu. Nie przechowujemy też nigdzie tych rozmów, ponieważ szyfrowana komunikacja jest realizowana bezpośrednio między dwoma telefonami, które zestawiły połączenie.
  • Komunikację tekstową szyfrujemy na drodze do serwera i z serwera. Fizycznie jednak nie zapisujemy rozmów w bazie danych. Są one przechowywane do godziny w pamięci podręcznej, by możliwe było wznowienie połączenia. Na przykład na wypadek chwilowej utraty Internetu.

Zapewnienie ciągłości działania aplikacji mobilnej

Od dnia premiery aplikacji stosujemy nasze narzędzia do zapewnienia dostępności i poprawności działania aplikacji:

  • Aplikacja wykorzystuje skalowalne serwery chmurowe, które pozwalają nam szybko dostosowywać infrastrukturę do planowanych skoków zainteresowania naszą aplikacją.
  • Stosujemy narzędzia do automatycznego anonimowego przekazywania błędów z aplikacji, by móc sprawnie reagować na ewentualne problemy.
  • Wykorzystujemy nasze oprogramowanie do monitorowania funkcjonowania aplikacji. Na bieżąco sprawdzamy dostępność strony internetowej i backendu aplikacji. Weryfikujemy też poprawność wykonywania zadań automatycznych, by zapewnić niezmienioną funkcjonalność.
  • Mimo, że w aplikacji przechowujemy niewiele danych (imię / nick użytkowniczek, e-mail i awatar), wykonujemy regularne kopie bezpieczeństwa według przyjętych dzisiaj standardów.
  • W ramach naszych działań realizujemy również bieżącą aktualizację aplikacji. Ze względu na zmiany w obu najpopularniejszych środowiskach mobilnych, w praktyce aplikacje wymagają przynajmniej kilku aktualizacji rocznie tylko do utrzymania ich poprawnego funkcjonowania.

Wyjątkowa premiera aplikacji

Premiera aplikacji HomeGirl odbyła się 11 kwietnia podczas konferencji prasowej w Teatrze 6. Piętro. O projekcie opowiadały Anja Rubik z SEXEDPL, Wiola i Ada Klimczak z fundacji IT Girls oraz między innymi przedstawicielki agencji Brain i firmy Uber.

Zapraszamy gorąco do pobierania aplikacji, włączenie się w społeczność wspierających się kobiet i śledzenia dalszego rozwoju projektu. Zapraszamy też do naszego odcinka #BityParzystości. Rozmawiamy w nim o naszej współpracy z fundacją IT Girls. Kulisach tworzenia aplikacji i wielu detalach, które miały miejsce podczas jej tworzenia.

Konferencja aplikacji HomeGirl w Teatrze 6. Piętro

Adrian

CEO/CTO UniqSoft

Masz pomysł na projekt?
Pomożemy Ci go zrealizować

    Administratorem Danych Osobowych osób kontaktujących się z właścicielem strony www za pomocą formularza kontaktowego jest UniqSoft Coding Sp. z o.o., ul. Chlebowa 33/6, 86-005 Białe Błota. Kontakt z Administratorem w sprawie przetwarzania danych osobowych możliwy jest pod adresem email: office@uniqsoft.pl. Dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. B Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, dalej RODO, tj: podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą przed zawarciem umowy oraz RODO art. 6, u. 1, lit F - prawnie uzasadniony interes administratora w celu nawiązania lub ukształtowania stosunku prawnego zgodnie z art. 18 ust 1 i 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r. Nr 144 poz. 104). Dane osobowe osób kontaktujących się z Administratorem za pośrednictwem niniejszego formularza będą udostępniane podmiotom świadczącym usługi wsparcia IT dla Administratora. Dane osobowe podane w formularzu nie będą przekazywane do państw trzecich ani organizacjom międzynarodowym. Dane przetwarzane w związku ze zgłoszeniem chęci zawarcia umowy z Administratorem będą przetwarzane do momentu zawarcia umowy lub rezygnacji z usługi. Przysługuje Pani/Panu prawo: dostępu do swoich danych, sprostowania ich, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Podanie danych osobowych zawartych w formularzu jest dobrowolne, ale konieczne do nawiązania współpracy z Administratorem. Dane osobowe potencjalnych Klientów są poddawane profilowaniu w celach statystycznych, ale nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.