iPhone z widocznymi powiadomieniami na zablokowanym ekranie

13 stycznia 2025
Aplikacje mobilne – jak skutecznie wydać własną?

Aplikacje mobilne stały się obowiązkowym elementem wielu start-upów i bardzo pomocnym narzędziem dla wielu firm. Wiele serwisów startuje wyłącznie dostępnych na telefony, które dają większą dostępność i są dużo bliżej użytkownika od komputerowych wersji. Jak zatem wydać swoją aplikację mobilną?

Na rynku są dwa dominujące systemy operacyjne – iOS i Android. Łącznie odpowiadają one praktycznie za 100% udziału w rynku. W Polsce 80% użytkowników korzysta z urządzeń z systemem Android. Rozpatrując więc wydanie aplikacji, należy wziąć pod uwagę opublikowanie jej na Apple App Store i Google Play. Pobieranie aplikacji poza marketami nie wchodzi w grę i wykorzystywane jest jedynie na przykład przy wewnętrznych wdrożeniach dla pracowników. Wynika to przede wszystkim z kwestii bezpieczeństwa. Aplikacje spoza marketu dużo trudniej też zainstalować, zwłaszcza w systemie iOS.

Cały proces wydania aplikacji może więc składać się z następujących kroków:

  1. Planowanie funkcji i dostępnych rozwiązań w gotowej aplikacji
  2. Formalności związane z przygotowaniem do wydania
  3. Projektowanie interfejsu (UX)
  4. Programowanie aplikacji
  5. Testowanie aplikacji
  6. Budowanie
  7. Przygotowanie do wydania i właściwe wydanie aplikacji mobilnej

Co to dokładnie oznacza?

1. Planowanie aplikacji mobilnej

Zanim rozpocznie się rozrysowywanie interfejsu aplikacji, ważne jest zaplanowanie jej oczekiwanych funkcji. Na tym etapie chodzi nie tylko o podsumowanie i przeanalizowanie jak aplikacja ma działać, ale również uwzględnienie wymagań formalnych. Aplikacje mobilne dają wiele możliwości. Na przykład skorzystania z powiadomień push, dostępu do aparatu, geolokalizacji a nawet akcelerometru i żyroskopu. Mogą wystąpić też ograniczenia. Zarówno techniczne, ale i mniej oczywiste, formalne. Regulaminy marketów niosą wiele wymogów i ograniczeń, których trzeba przestrzegać, by możliwe było wydanie aplikacji. Na przykład w odniesieniu do dokonywania płatności bezpośrednio z poziomu aplikacji. Nasz zespół wydaje aplikacje od lat i pomaga zaplanować aplikację tak, by była ona skutecznie wydana.

2. Przygotowanie do wydania aplikacji

Na początku projektowania aplikacji warto uwzględnić formalności konieczne do jej wydania. W praktyce mogą one trwać tygodnie. Warto więc uwzględnić to na początku, by nie opóźniać później udostępnienia aplikacji użytkownikom. Obejmuje to przede wszystkim rejestrację kont deweloperskich Google i Apple, by móc zostać wydawcą aplikacji.

3. Projektowanie UX aplikacji mobilnej

Na tym etapie planujemy interfejs aplikacji, odwzorowując go na makietach. Makiety mobilne pozwalają zaplanować wiele kroków i stanów podczas korzystania z aplikacji. Pozwala to omówić i dopracować docelową funkcjonalność przed rozpoczęciem prac programistycznych. Co ważne, mamy też możliwość przygotowywania interaktywnych makiet, które pozwalają na etapie planowania poznać mniej więcej, jak może działać gotowy produkt.

4. Programowanie aplikacji mobilnej

Jest to etap właściwego tworzenia aplikacji mobilnej. Tutaj nadal możliwe jest modyfikowanie makiet i kształtowanie ostatecznego wyglądu i działania aplikacji pod docelowe oczekiwania. Aplikacje tworzymy w technologiach, które umożliwiają budowanie ich na oba systemy mobilne. Redukuje to koszty tworzenia i ułatwia ich utrzymanie, ponieważ nie tworzymy fizycznie dwóch osobnych aplikacji. Jednocześnie końcowym produktem są aplikacje natywne, które najlepiej integrują się z telefonami i pozwalają na skorzystanie z rozwiązań specyficznych do danej platformy.

5. Testowanie aplikacji

Ze względu na specyfikę funkcjonowania aplikacji i dwa systemy mobilne, na które są one wydawane, ważne jest ich dobre przetestowanie. Nasz zespół do testowania aplikacji wykorzystuje fizyczne urządzenia. Zarówno telefony, ale też tablety z systemami Android i iOS. W proces testowania aplikacji jesteśmy w stanie też włączyć naszych klientów. Dysponujemy rozwiązaniami, które pozwalają na udostępnianie aplikacji do testów zdalnie z pominięciem marketów. Aplikacje wysyłamy do testów na autoryzowane wcześniej urządzenia. Nasz zespół przekazuje jedynie informację, że dostępna jest nowa wersja i możliwe jest testowanie zmian.

6. Budowanie aplikacji

Jest to etap, gdzie stworzoną aplikację przygotowuje się do wydania na marketach na obie platformy. Budowanie w uproszczeniu obejmuje przygotowanie plików instalacyjnych aplikacji do umieszczenia na marketach. Proces ten obejmuje też między innymi podpisywanie aplikacji, co związane jest z jej bezpieczeństwem i ochroną wydawcy.

7. Wydanie aplikacji mobilnej

Ostatni etap, którego wynikiem jest pojawienie się aplikacji na marketach Apple App Store i Google Play. By było to możliwe, konieczne jest jednak przejście recenzji aplikacji (review). To jest ten etap, gdzie weryfikowana jest między innymi zgodność aplikacji z regulaminami marketów. Dzięki zaplanowaniu wymagań na samym początku realizacji, nasze aplikacje zawsze przechodzą ten etap i mogą zostać skutecznie wydane. Na ten etap w cyklu wydania aplikacji warto zaplanować przynajmniej 1-2 tygodnie. Wiąże się to nie tylko z czasem trwania samego review, ale też czasem koniecznością udzielania odpowiedzi osobom recenzującym. Naszą praktyką jest odpowiednie przygotowywanie aplikacji dla recenzentów. Często na przykład udostępniamy testowe konta użytkownika. Pozwala to usprawnić ten etap i przyspieszyć uzyskanie pozytywnej oceny.

Myślisz o stworzeniu własnej aplikacji mobilnej? Skontaktuj się z nami i dowiedz się jak możemy pomóc Ci ją stworzyć i wydać. Zarządzamy aplikacjami, które mają tysiące aktywnych użytkowników.

Masz pomysł na projekt?
Pomożemy Ci go zrealizować