Wersja mobilna Twojego serwisu internetowego to dzisiaj podstawa. Znaczna większość użytkowników Internetu konsumuje treści na telefonach. Są one zwykle pod ręką i dostępne natychmiast po odblokowaniu. Jaka jest jednak właściwie różnica między posiadaniem wersji responsywnej naszej strony internetowej, sklepu czy serwisu internetowego a indywidualną aplikacją mobilną?
Responsywna strona internetowa
Przyjęło się mówić o responsywnej stronie internetowej, jako serwisie, którego szablon jest dostosowany do różnej szerokości ekranów. W UniqSoft tworzymy zwykle 3 warianty szablonów:
- Wersje dla komputerów stacjonarnych
- Szablony dostosowane do ekranów tabletów
- Szablony przystosowane do ekranów telefonów komórkowych
Czasem wyróżniamy również czwarty wariant dla wysokich rozdzielczości. Ma on większe uzasadnienie na przykład przy projektowaniu paneli administracyjnych, gdzie staramy się umieścić jak najwięcej elementów interfejsu w widocznym obszarze ekranu.
Tego typu rozwiązania dają już bardzo dużo, jeśli chodzi o dostępność i użyteczność serwisu na różnych urządzeniach. Czy to jednak wszystko? Podsumujmy najważniejsze cechy.
Responsywna aplikacja webowa | |
---|---|
Plusy | Minusy |
Dość duże możliwości integracji z urządzeniem | Niezbędne połączenie z Internetem |
Dostęp bez konieczności instalacji | Integracja z telefonem tylko w zakresie udostępnianym przez przeglądarki |
Zawsze dostępna aktualna wersja bez konieczności aktualizacji | Dłuższy dostęp do aplikacji z powodu konieczności uruchomienia w przeglądarce i trudniejszego zarządzania sesją |
Krótszy czas tworzenia | Praktycznie brak możliwości pracy w tle |
Niższe koszty tworzenia i utrzymania | Brak możliwości wysyłania powiadomień push |
Aplikacja mobilna
Serwisy internetowe uruchamiamy w przeglądarce. Dotyczy to zarówno prostych stron internetowych, jak i rozbudowanych aplikacji webowych. Aplikacje mobilne są natomiast instalowane z marketów. Dwa najpopularniejsze systemy mobilne – Android i iOS – pozwalają na instalację aplikacji z, odpowiednio, sklepu Google Play i Apple App Store. To pierwsza, zasadnicza różnica, jednak nie tylko o sposób uruchamiania tutaj chodzi.
Aplikacje mobilne uruchamiamy bezpośrednio na urządzeniu, co daje im dużo większe możliwości integracji z systemem mobilnym. Chociaż dzisiejsze technologie webowe dają możliwość dostępu na przykład do aparatu czy geolokalizacji, aplikacja mobilna może to realizować za jednorazowo udzieloną zgodą wtedy, kiedy jest to potrzebne. Do pewnego stopnia niektóre operacje mogą odbywać się w tle.
Aplikacje mobilne dużo lepiej zarządzają sesją użytkownika. By dostać się więc do naszego serwisu, wystarczy po prostu uruchomienie aplikacji a użytkownik może być automatycznie zalogowany na podstawie przechowywanego tokena sesji. Dodatkowo, klasyczne powiadomienia typu push dostępne są tylko wtedy, gdy są powiązane z zainstalowaną na urządzeniu aplikacją mobilną.
Aplikacja mobilna | |
---|---|
Plusy | Minusy |
Bardzo dobra integracja z urządzeniem | Wyższe koszty realizacji |
Większa użyteczność i dopasowanie do ekranów telefonów | Dłuższy czas realizacji, również ze względu na konieczność wydania na marketach |
Większa wydajność – aplikacja doładowuje tylko dane a strona responsywna najczęściej potrzebuje pobierać wszystko, co widać na ekranie | Wymagana instalacja na telefonie, co jest często barierą dla użytkowników, którzy z założenia chcieliby z naszego serwisu korzystać rzadko |
Możliwość pracy bez Internetu | Konieczność utrzymania aplikacji na marketach w wypadku zmian regulaminów czy większych aktualizacji urządzeń mobilnych |
Wygodniejszy dostęp – uruchamiamy aplikację, gdzie już możemy być zalogowani na nasze konto | |
Możliwość uruchamiania niektórych funkcji w tle i wysyłania powiadomień typu push |
Porównanie responsywnej strony internetowej i aplikacji mobilnej
Podsumujmy zatem, co w takim wypadku jest najlepszym rozwiązaniem? Wszystko zależy przede wszystkim od naszych potrzeb.
Część serwisów Internetowych i start-upów z założenia od razu startuje z aplikacją mobilną. Instagram w praktyce do dzisiaj nie ma pełnej wersji webowej a przez pierwsze dwa lata dostępny był wyłącznie na iPhone’y. Do realizacji niektórych pomysłów po prostu zaplanujemy od razu przygotowanie aplikacji mobilnej.
Zdecydowanym minusem aplikacji mobilnych są na pewno większe koszty ich wytworzenia i utrzymania. Jest to w większości odrębne oprogramowanie od naszego serwisu internetowego. Powstaje też z wykorzystaniem innych technologii. Przez to najczęściej możliwe jest stworzenie aplikacji mobilnej do naszego serwisu w przyszłości.
Aplikację mobilną warto jednak rozważyć w kontekście wartości, które niesie. Daje ona dużo większe możliwości angażowania użytkowników i budowania lojalności z naszymi usługami. Daje ona dużo szybszy dostęp do naszego serwisu. Dostępna jest na jeden klik bez konieczności wielokrotnego logowania. Pozwala też na wykonywanie niektórych operacji w tle. Na przykład w oparciu o geolokalizację, również z zachowaniem prywatności użytkowników.
Aplikacja pozwala na wysyłanie powiadomień push. Są one darmową alternatywą marketingową do SMS-ów. W porównaniu do wiadomości, pozwalają one też na dużo więcej. Mogą zawierać grafiki, indywidualne powiadomienia dźwiękowe. Mogą też kierować do konkretnych ekranów naszej aplikacji. Pozwala to na prowadzenie bezpośredniej interakcji z użytkownikami.
Skontaktuj się z nami. Porozmawiajmy o Twoim projekcie. Przeanalizujmy jakie są plusy i minusy konkretnych rozwiązań w Twoim przypadku już podczas pierwszej, niezobowiązującej rozmowy.